Märklin Locomotief, er is zo veel!
Het is de krachtbron van elke Märklin H0 modeltrein, je kan eigenlijk niet zonder: de locomotief! Nu komt de Märklin locomotief in allerlei vormen en maten uit allerlei tijdperken en kleurstellingen. Daarnaast is tegenwoordig ook de vraag: "is de loc analoog of digitaal?" We nemen je graag wat verder mee in de wereld van de Märklin locomotief en de werking van deze machientjes.
Verschillende types Märklin locomotieven
Je kan Märklin locomotieven eigenlijk grofweg opdelen in 3 soorten: Stoomlocomotieven, diesellocomotieven en elektrische locomotieven. Uiteraard zijn er ook uitzonderingen zoals Acculocs en treinstellen die onder de noemer locomotief kunnen vallen. Maar meestal zie je dat deze drie termen het meeste gebruikt worden om een loc te categoriseren.
Märklin stoomlocomotief:
De stoomlocomotief (afkorting "stoomloc") is wellicht de meest tot de verbeelding sprekende locomotief. De eerste Märklin locomotieven waren ook stomers, ook omdat in die tijd er nog niets anders bestond in het grootspoor. De Märklin BR 89 en de BR 24 zijn types die velen nog wel kennen van "vroeger". De stoomlocomotief wordt vaak nog weer onderverdeeld in tenderlocomotief en stoomlocomotief met tender. De stoomlocs met tender zijn vaak onder te verdelen in sneltreinlocs en goederenlocs, dit is te zien aan de grootte van de wielen, de BR 01 en BR 03 zijn met hun grote wielen bijvoorbeeld echte sneltreinlocs, waar de BR 50 met zijn kleinere wielen een typische goederenloc is.
Märklin Diesellocomotief:
De Diesellocomotief (afkorting "dieselloc") komt voor in vele soorten en maten en is lang de krachtpatser van het goederenvervoer geweest. Bekende series zijn natuurlijk de V200, V60, V100 en de V160 van de DB, na 1968 zijn alle V-nummers omgenummerd naar Baureihe (BR) nummers, in de eerder genoemde gevallen naar: BR 216, BR 221, BR 212 en BR 260. Ook op de Amerikaanse sporen zijn bijvoorbeeld de vele F-7 locs een icoon geworden voor de modelspoorliefhebber. Ook de oudere treinstellen zijn vaak dieseltreinstellen zoals de "Vliegende Hamburger".
Märklin elektrische locomotief:
De elektrische locomotief (afkorting "E-loc") loopt al een tijdje mee en past ook nog steeds bij de moderne tijd. Ook hedendaags komen er nog nieuwe modellen in het grootspoor op de markt, zoals bijvoorbeeld de BR 193 als recent voorbeeld. Maar ook in de oudere tijdperken werd er al elektrisch gereden. Zo ook op het Nederlandse spoor, denk alleen al aan de Märklin Serie 1100, Serie 1200 en Serie 1600 elektrische locs die Märklin heeft uitgebracht. Maar ook in alle landen om ons heen rijdt men tegenwoordig vooral elektrisch, zo ook in Duitsland met de BR 143, de BR 151 en de E-41 als bekende voorbeelden. Ook voor de elektrische locs geldt dat in 1968 de omnummering van E-nummers naar Baureihe nummers is gemaakt. Bij de E-41 bijvoorbeeld naar de BR 141 serie.
Het verschil tussen Märklin Analoog en digitaal:
Hoe zit dat nou met analoog en digitaal? Het grote verschil zit hem in de aansturing. Een tweedehands Märklin loc kan zowel analoog dan wel digitaal zijn, maar hoe weet je nu welke loc bij jou past?
Märklin Analoog rijden, lekker nostalgisch!
Analoge locs werken eigenlijk vrij simpel, je kan ermee rijden en schakelen, dat is het. meertreinen systemen zijn ingericht op de baan zelf, bijvoorbeeld door middel van baanblokken of een deel dat op bovenleiding rijdt en op rails. De locs zelf hebben een mechanische schakelaar of een elektronische schakelaar. Let op met metalen trafo's: de elektronische schakelaar kan slecht tegen de puls die afgegeven wordt bij het schakelen, ons advies is om altijd de metalen trafo te vervangen voor een kunststof trafo, ook ivm brandveiligheid.
Märklin digitaal rijden, klinkt soms lastig, hoe werkt dat?:
Digitale locs zijn er in vele soorten, bij Märklin digitaal zie je onderverdeling in Delta, Digitaal, FX, MFX en ook MFX+. Nu zijn er door ombouw en nieuwe technieken steeds meer mogelijkheden, maar dit zijn de meest voorkomende.
Digitaal rijden met Delta locomotieven:
Delta is eigenlijk vrij simpel: de locs rijden op een digitaal nummer. Als je het nummer invoert en gaat rijden gaan de lampjes pas aan. Het lijkt op analoog rijden maar dan meet een digitaal adres. De meeste Delta-decoders hebben 4 dipswitches om het adres in te stellen, hetgeen ook voor analoge rijders handig is, alle 4 op "off" en de trein rijdt analoog met behoud van lichtfunctie.
Digitale techniek, wat is het verschil tussen FX en MFX?
De oudere Märklin 6080 decoder werken, net als de Delta-decoders, met ditswitches waardoor ze makkelijk in te stellen zijn en ook voor de analoge rijder snel op "analoog" te zetten zijn. Bij analoog is het nadeel alleen dat meestal de lichtfunctie dan niet meer werkt omdat deze niet ingeschakeld wordt met de lichtfunctie toets.
Met de FX-decoder kwamen er ook meerdere functies in de locs, deze decoders hebben meestal 4 functie-uitgangen voor functies als: geluid, Telex-koppeling (automatisch ontkoppelen), verlichtingsfuncties en meer. De FX-decoder meldt zichzelf niet aan bij het Mobile Station of Central Station en dient daardoor ingevoerd te worden met adres.
De MFX-decoder meldt zichzelf wel aan en heeft ruimte voor 16 functies, de latere MFX+ is hier een verbetering op en heeft tot 32 functies, daarnaast heeft deze de optie tot speelwereld met simulatie op het scherm van het Central; Station. De MFX-decoder zijn de sleutel tot vele mogelijkheden met locomotieven zoals vele geluidsfuncties en lichtfuncties die schakelbaar zijn met daarnaast soms ook bewegende delen aan de treinen zoals bijvoorbeeld pantografen die automatisch omhoog- en omlaag gaan.
Aanbod Märklin locomotieven bij Twentrain:
Hoewel we bij Twentrain altijd wat afhankelijk zijn van het aanbod tweedehands modeltreinen dat we ontvangen proberen we het aanbod divers te houden zodat vanalles is en je ook met goederenwagens en personenwagens kan rijden. Het accent ligt op digitale Märklin H0 locomotieven, maar we proberen ook het aanbod analoog op orde te houden. Door de vele beschikbare stoomlocs zal deze categorie altijd wat voller zijn dan diesellocs en E-locs, maar ook hier proberen we het aanbod gevarieerd en breed te houden. Bij vragen staan we uiteraard voor je klaar.