Collectie: Märklin H0 - Stoomlocs

Alle stoomlocs, zowel tenderloc als stoomloc met tender die in de webshop van Twentrain te vinden zijn. Zie hier ons hele Märklin H0 assortiment.

De Märklin stoomlocomotief, klassiek en eigentijds

Het meest tot de verbeelding sprekende beeld van een modelbaan: een stoomtreintje die door een berglandschap tuft. Het romantische beeld is onlosmakelijk verbonden met de hobby. Maar toch, niet iedereen hobbyt hetzelfde, ook een vitrine vol met locs en soms dan ook stoomlocs doet menig hard sneller kloppen. Er zijn ook zo veel varianten en verschillen te bedenken, je kan eigenlijk alle kanten op. Van de Märklin 3000, BR 89 naar de nieuwere stoomlocs met geluiden van de DB, SNCF en ook van de NS of VSM.

Wat dieper in op Tenderlocomotief en
Stoomlocomotief met tender

Let wel, beiden zijn stoomlocs, maar de opbouw van de stoomloc is anders. De tenderloc heeft de tender vast aan de loc zitten, er is dus geen dissel aanwezig en het is één geheel. De BR 89, BR 80, BR 64 en BR 86 zijn hier enige voorbeelden van. De tenderloc werd vaak gebruikt op de zijlijn, de kleinere trajecten die enkelsporig waren en de kleinere dorpen bedienden van goederen- en personenvervoer.

De stoomloc met tender is een stoomloc met een losse tender er aan vastgekoppeld. Meestal in model met een dissel in vaste combinatie, maar de oudere Märklin H0 modellen hebben soms ook een losse verbinding zie afgekoppeld kan worden. Deze locs werden vaak ingezet op de langere trajecten, waar meer afstand, dus meer kolen voor nodig was, denk hierbij aan modellen als de BR 23, BR 01, BR 50 en BR 41.

Van toen naar nu: met de stoomlocomotief

“Vroeger” was de stoomloc onmisbaar, in allerlei soorten en maten reden ze rond, vooral in Duitsland zijn er veel series die uitgebracht zijn in een Märklin model. In allerlei vormen en maten reden ze rond, van klassieke Württembergse en Beierse
locs met veel kleur en detail tot de zwart/rode series die we veel tegenkomen
tot de kriegsloks uit se Serie 50/52 die in die na de tweede wereldoorlog
werden verdeeld over Europa. Deze werden omgenummerd en ingezet in de eerste
jaren na de oorlog om de wederopbouw te ondersteunen. In België reden bijvoorbeeld
de Serie 25, in Frankrijk de Serie 150 Y en in Nederland de Serie 4900.
Langzaam raakte de stoomloc wel uit de gratie, een rondvraag bij de VSM in
Beekbergen leert dat het opstoken alleen al 12 uur duurt, hetgeen niet
efficiënt is en over milieu hoeven we het natuurlijk niet te hebben met die
zwarte rook die de loc uitstoot. Diesel en elektrische aandrijving nam het langzaam
over.

Museumlijnen en gebruik van stoomlocs hedendaags

Toch is de stoomloc niet helemaal weg uit het spoorbeeld. De VSM hebben we al genoemd en met hun zijn er vele andere museumlijnen die zich inzetten tot het behoud van de stoomloc, ook Märklin speelt hierop in door zo nu en dan een Museumversie van een stoomloc uit te brengen, zo ook enkele jaren geleden de BR 64 met een wagenserie van de VSM in Beekbergen. Zo af en toe mogen ze nog eens het spoor op en tuffen ze nog een rondje over het spoor, maar het drukke spoornet van tegenwoordig laat dat steeds minder toe. Dan toch maar naar de modelbaan om de Märklin modellen te laten rijden.